وبلاگ

آموزش نخ کردن چرخ خیاطی و ورود به فرآیند خلق یک شاهکار هنری

آموزش نخ کردن چرخ خیاطی و ورود به فرآیند خلق یک شاهکار هنری

هنگامی که برای انجام امور ساده یا حرفه ای خیاطی، اقدام به خرید چرخ خیاطی می کنید، سرشار از ذوق و شوق نحوه استفاده از دستگاه هستید.

چرخ های خیاطی طیف وسیعی از امور دوخت و دوز ما را به راحتی و در کمترین زمان انجام می دهند؛ اما دستیابی به عملکرد بهینه یک چرخ خیاطی، مستلزم آگاهی از نحوه کار دستگاه می باشد.

در این مقاله با ما همراه باشید تا با آموزش نخ کردن چرخ خیاطی، روش های مفید و کاربردی در آماده سازی دستگاه برای شروع یک خیاطی دلچسب و هنرمندانه را بیاموزید.

آموزش نخ کردن چرخ خیاطی

 

اولین کار پس از برداشتن کاور چرخ خیاطی، نخ کردن آن است.

در واقع برای انجام یک دوخت زیبا، چهار عنصر اصلی مورد نیاز است. اولین عنصر، پارچه است؛ پارچه ای که قرار است تبدیل به یک اثر هنری شود. دومین عنصر، دستگاه است که همان چرخ خیاطی می باشد.

سومین عنصر، نخ است که در دستگاه قرار می گیرد و عنصر اصلی دوخت است و چهارمین عنصر نیز وجود یک اپراتور با ذوق و سلیقه و ماهر است که بتواند از ترکیب سه عامل اول، یک شاهکار خلق نماید. آموزش نخ کردن چرخ خیاطی، باعث می شود تا اپراتور یا خیاط بتواند وارد چرخه دوخت و دوز با چرخ خیاطی شود.

آموزش نخ کردن چرخ خیاطی با برندهای مختلف

انواع چرخ های خیاطی از چرخ های سردوز گرفته تا چرخ های خیاطی خانگی و حتی چرخ های صنعتی، برای شروع دوخت و دوز، نیازمند به نخ کردن دستگاه هستند.

در واقع بدون انجام صحیح این مرحله، هیچ دوختی قابل انجام نخواهد بود.

امروزه تمامی چرخ های خیاطی از دفترچه های راهنمای کاملی برخوردار هستند که در آن ها تمامی مراحل استفاده صحیح از دستگاه و نیز نحوه مراقبت و نگهداری از آن ها به طور واضح و با بیانی ساده همراه با تصاویری قابل فهم، گردآوری شده است.

آموزش نخ کردن چرخ خیاطی نیز در این دفترچه ها جزء به جزء شرح داده می شود.

 

 

دفترچه راهنمای چرخ خیاطی

 

 

با مراجعه به دفترچه راهنمای چرخ خیاطی می توانید به راحتی کار نخ کردن دستگاه را انجام دهید.

بسیاری از افراد هم هستند که از چرخ های خیاطی دست دوم خریداری کرده اند که دفترچه راهنمای آن ها همراه دستگاه نبوده و امکان مطالعه این دفترچه را ندارند و نیز افرادی هستند که به هر دلیلی دفترچه مذکور را گم کرده اند و هنگام نیاز به خیاطی، آن را در اختیار ندارند.

ما در این بخش آموزش نخ کردن چرخ خیاطی را به همان شیوایی و جامعیتی که در دفترچه راهنمای چرخ خیاطی آمده است، شرح می دهیم تا مخاطبان گرامی بتوانند به راحتی این کار را انجام دهند و لذت یک دوخت و دوز جذاب و انرژی بخش را تجربه نمایند.

اصول اولیه و نحوه کار در آموزش نخ کردن چرخ خیاطی

نخ کردن چرخ خیاطی برای دو بخش از دستگاه انجام می شود. یکی نخ کردن بخش رویی چرخ خیاطی و دیگری نخ کردن ماسوره موجود در بخش زیرین سوزن دستگاه که نخ زیردوز پارچه را تشکیل می دهد.

ابتدا آموزش نخ کردن چرخ خیاطی در بخش بالایی و درون سوزن را شرح می دهیم و سپس به نخ کردن چرخ خیاطی از قسمت ماسوره زیرین می پردازیم. در نظر گرفتن این ترتیب به این دلیل است که نخ کردن ماسوره زیرین، مستقیماً به کمک نخ جای گرفته در سوزن انجام می شود؛ بنابراین ابتدا ضروری است که نخ قسمت بالایی و سوزن چرخ خیاطی در بخش مخصوص به خود قرار گیرد.

 

نحوه نخ کردن چرخ خیاطی

آموزش نخ کردن سوزن چرخ خیاطی

برای نخ کردن سوزن چرخ خیاطی، ابتدا نخ را در میله تعبیه شده در سمت راست و بالای چرخ خیاطی که مخصوص قرارگیری نخ است، قرار می دهیم.

سپس سر نخ را گرفته و به سمت چپ بخش فلزی دایره ای شکل قرار گرفته در سمت چپ چرخ خیاطی می کشیم و به صورت جهت نوشتن حرف (و) از دور بخش فلزی دایره ای شکل می چرخانیم و نخ را به سمت مجرایی که در امتداد همین فلز دایره ای شکل و به سمت پایین دستگاه کشیده شده است، حرکت می دهیم.

در بسیاری از چرخ های خیاطی این مسیر با نمادهای فلش، علامت گذاری شده اند. سپس نخ را به شکل حرف (U) انگلیسی از سمت پایین و در راستای مجرای کناری به سمت بالا می کشیم و از سوراخ موجود در اهرم بالایی قرار گرفته در مجرا، عبور می دهیم. حال بیش از 95 درصد راه را طی کرده ایم.

فقط وارد کردن نخ در سوزن و عبور آن از پایه کوچک زیر سوزن باقی مانده است. این کار را نیز با دقت انجام می دهیم و به این طریق آموزش نخ کردن چرخ خیاطی در بخش سوزن به اتمام می رسد.

آموزش نخ کردن سوزن چرخ خیاطی

 

آموزش نخ کردن ماسوره در بخش زیرین چرخ خیاطی

پس از نخ کردن سوزن، نوبت کشیدن نخ از ماسوره زیرین سوزن به سمت نخ اول می رسد. برای این کار ماسوره ای که با نخ پر شده است را درون جایگاه مخصوصش در بخش زیرین سوزن قرار می دهیم و با یک فشار مختصر به داخل، آن را محکم می کنیم.

سپس با چرخاندن اهرم دایره ای شکل موجود در سمت راست بدنه چرخ خیاطی، به سمت خودمان سوزن را به سمت پایین حرکت می دهیم و این اهرم را تا حدی میچرخانیم که نخ رویی به سمت پایین حرکت کرده و با چرخش دور ماسوره، نخ درون آن را به سمت بالا بکشد.

سپس هنگامی که بخشی نخ زیرین از منفذ زیر پایه کوچک سوزن به بیرون آمد، گوشه آن را با دست گرفته و به سمت بیرون می کشیم و هم راستا با نخ بالایی یعنی درون سوزن قرار می دهیم. حال کار آموزش نخ کردن چرخ خیاطی به اتمام رسیده و دستگاه برای آغاز دوخت و دوز آماده است.

نکات مهم در نخ کردن چرخ خیاطی

همواره در آموزش نخ کردن چرخ خیاطی به رعایت مسائل ایمنی تأکید و توصیه می شود. قبل از نخ کردن دستگاه، بهتر است از عدم اتصال چرخ خیاطی به منبع برق اطمینان حاصل شود تا خدای نکرده در اثر بی توجهی و حواس پرتی و فشردن پدال دستگاه و به کار افتادن سوزن چرخ خیاطی، به دست های اپراتور آسیبی وارد نشود.

یکی از نکات مهم دیگر در زمینه آموزش نخ کردن چرخ خیاطی این است که بهتر است از نخ های باکیفیت برای نخ کردن دستگاه و دوخت و دوز استفاده شود.

استفاده از نخ های با جنس نامرغوب، علاوه بر پاره شدن های متوالی نخ حین چرخه دوخت و دوز و اذیت شدن اپراتور، می تواند موجب ورود پرزهای زیاد به درون اجزای ساختاری چرخ خیاطی شده و عملکرد آن را با اختلال مواجه نماید.

آموزش نخ کردن سوزن چرخ خیاطی

قابل ذکر است که در صورتی که حین نخ کردن چرخ خیاطی به اشتباه نخ را از مسیرهای نادرست عبور دادید و نخ به بخش هایی از دستگاه گیر کرد، سعی نکنید به زور یا با کشش بیش از حد نخ را آزاد کنید.

سعی کنید به دفترچه راهنما مراجعه کرده و در غیر این صورت با نمایندگی مجاز خدمات چرخ خیاطی تماس حاصل نموده و مشکل را مطرح نمایید تا آسیبی به دستگاه از طریق دستکاری های غیر تخصصی وارد نشود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


یک + 9 =